mk

mk

Wednesday, July 13, 2011

Beza antara org y TAHU,org y MENDALAMI, dan org y mendalami serta AMAL ..

Share it Please
Satu hari ada bdak dalam umur 12 tahun tny apa bza antara tahu, mendalami n mndalami serta mgamalkannya.. waduh, susah jugak nak jawab supaya dy faham, cg dy hanya ckap stakat tue je.. aq tringat pada 1 analogi, mgkin ia dapat membantu bdk itu memahami tanpa membebankan mindanya..

Alaa, soklan budak nie berkait rapat gak dengan hidup kita sehari2 kan.. kita g skol dr tadika, kmudian skol rendh lps tue skol mnengah n shggalah msuk u.. tp, hakikatnya kita benar2 tahu kew pe y kita buat? N kita tergolong dalam golongan y mana??? Haa, jawab jangan tak jawab..

Analoginya cukup senang.. aq bercerita k.. pada satu hari, ibu ahmad mnyuruh dia mmbeli sabun  dikedai pak abu n mngambil petai di dusun atuknya yang agak jauh sangat dari rumah abu.. sbelum itu ibunya berpesan supaya berhati2 di dalam perjalanan, terutama semasa di kebun.. ibinya memintan dy pergi dgn berjalan kaki sahaja kerana motosikalnya rosak.. ok, skrg ahmad trgolong dalam orang yang mana? Yaaa, btol, ahmad trgolong dalam kalangan orang yang tahu.. knapa? Dy tahu apa yang perlu dilakukan, dalam kata yang mudah, ahmad kini mempunyai matlamat n tmpat y ingin d tuju.. haa, sama jugak dengan kita yang sedang blajar, msti kita ada matlamat n aim y ingin dicapai kan? Lau dak spm mesti nak 12A, lau dak stam mesti nak mumtaz, lau dak degree mesti nak 4.0.. so, stiap orang tahu apa y perlu dy buat.. sma aa gak ngan dalam pekerjaan lain, kta msti tau ap y kita nak buat, mustahil lau nak makan, tiba2 kita pg minum kecuali lau ada problem dgn system otk kan.. hehe.. so, dapat disimpulkan hidup tanpa matlamat ibarat menembak tanpa sasaran..

Sekarang ahmad berdiri dan berfikir tntang apa yang perlu dy buat.. ap yang pertama? Pergi kedai? Salah! Naik basikal? Salah!  Paki baju? Lagi salah! So apa? Yang pertama adalah langkah.. yaa, btul, langkah.. stiap perbuatan mstilah dimulai dgn langkah y pertama.. ok, skrg ahmad dah mula melangkah, apa yg dy fikir skarang? Main? Tidak! So ap? Skrg dy memikirkan jalan mana y patut dy gunakan.. maklumlah, duk kat kampung msti ada lbih drpd satu jalan.. dy nak guna jalan yang terus ke kedai pak abu or nak guna jalan yang ad rumah kawan dy, pdang bola, kdai  game, n cyber cafĂ©? Haa, samalah dalam hidup kita, kita msti memilih jalan hidup kita.. antara kita sedar atau kita alpa.. banyak cabaran yang perlu kita tempuhi, kadang2 kita goyah dan kadang2 kita semangat.. banyak anasir2 yang perlu dijauhi..

kalau kita pilih jalan bengkang bengkok, kmungkinan besar kita akan daki bukit n trus terjun gaung, maknanya disini anasir2 buruk banyak sgt dalam kita mngejar keinginan kita… akhirnya kita yang terjun sbab kita dah lupa matlamat kita tdy, tapi kita kan ada akal, xgtu? haaa, masa inilah ahmad dah jadi org yang mndalami, yang mana dy mndalami apa yang dy tahu untuk mncari pro and contra stiap prbuatan, mndalami grak geri, melihat dengan teliti, bermakna skarang dy faham kan??? Ya.. lau ahmad sorang yang faham tntang tggungjawab bermakna dy mendalami matlamat sudah tentu dy akan pergi terus ke kedai pak abu, lau dy alpa mesti dy guna jalan lain.. macam hidup kita laa, bila alpa je mulalah jadi bnda yang xbaik, macam zina, couple mlampaui batas shingga trberanak sana n terberanak sini,, ya Allah, jauhkan aq dr benda sebegini..

Ok..kita andaikan ahmad memilih jalan yang lurus dimana dy trus menuju ke kedai pak abu, bermakna skarang dia trus menuju dan menyiapkan tugasan yang pertama dan terus menuju ke kebun atuknya.. haa, skrang dy perlu membuat pilihan lagi, sama ada nak gunakan jalan y slalu digunakan oleh org ramai tp jauh atau jalan y jarang dgunakan tp dkat.. bermakna kita perlu mngambil risiko dalam hidup ini.. jalan yang jarang2 digunakan pastinya mencabar bukan? Ok.. kita andaikan dy memilih untuk melalui jalan yang jauh, apa y dy dapat? Pengalaman yang banyak, ksabaran akibat jarak n ada anasir2 luar, jika dy mngambil jalan yang jarang digunakan, dy tidak arif apa y akan berlaku, akan tetapi mungkin ia mnjadi salah satu perintis kpada kjayaan dan kemudahan kepada orang lain, yang pastinya jalan itu lbih mncabar.. samalah dengan kita menuntut ilmu, ada yang ingin cepat habis n ada yang ingin lambat habis.. ada pro n contra.. jika yang mahukan cepat habis contohnya dari 4 tahun kpada 3 tahun alasannya supaya cepat tamat pngajian dan mncari pluang pekerjaan.. manakala yang lambat pula alasannya ingin menimba lbih banyak ilmu, bukan sekadar di dalam bilik kuliah sahaja.. ok, penulis tinggalkan prsoalan ini supaya kalian sendiri yang menentukan jalan y ahmad akan ambil n begitu juga anda.. try to put urslf in that situation..

Skrang kita andaikan yang ahmad telah tiba dihadapan pagar kebun atoknya, ahmad kini mnjadi orang yang tahu kerana dy tahu tujuan dy datang kesitu iaitu ingin mengambil petai.. kemudian ahmad menuju kearah pokok petai, akan tetapi ada semak yang tebal perlu diredah, tiba2 ahmad melihat tiga ekor ular tedung memasuki semak itu.. lantas ahmad teringat akan pesanan ibunya supaya berhati2, terlintas dalam fikiran ahmad bahawa pasti ular itu akan mematuknya jika dy trus meredah ke dalam semak.. ok.. skarang ahmad mnjadi golongan y mana? Yaaa btul.. orang yang mndalami.. ok.. setelah itu ahmad berfikir apa yang perlu dilakukan, ahmad bertekad ingin meredah, lantas di mggapai sebatang kayu bersedia meredah semak itu,, tangannya memegang kayu, kakinya melangkah perlahan, matanya meliar melihat sekeliling, fikirannya tertumpu kpada subjek yang dia prlu tempuhi dan hatinya sentiasa memohon n mengingati Allah.. yaaa, INILAH YANG DINAMAKAN AMAL, APABILA SETIAP ILMU YANG DIKETAHuI DAN DIDALAMI DIZAHIRKAN MELALI AMAL PERBUATAN.. tepat sekali.. subhanallah, sudah tentu solat kita khusyuk jika keadaan ini dapat dibawa didalam solat..

p/s: ingat lah kawan2,, tiap2 hari kita adalah peperiksaan.. emm. Btul kew? Yaa, btul.. apa yang kamu buat jika ingin mghadapi peperiksaan? Sudah tentu mngulang kaji pelajaran, menuntut ilmu, buat study group, msuk tuisyen sebagai tambahan dan sebagainya lagi.. kmudian pasti ada hari yang ditetapkan untuk peperiksaan, contohya bulan oktober, November or disember.. ad dewan..n dalam dewan peperiksaan pastinya ada pengawas peperiksaan n kertas peperiksaan n pastinya anda mmbuat yang terbaik.. n akhirnya pastinya ad result drpd peperiksaan anda, Cuma keluarnya entah bila, kita hanya diberi klue secara kasar.. ok, samalah dengan kehidupan kita sehari2, ianya adalah peperiksaan, knapa? Sebab kita juga ada kertas peperiksaan.. apa? Kehidupan kita.. kita juga ada dewan peperiksaan.. apa? Dunia yang kita tinggal sekarang bahkan ianya jauh lbih luas dari dewan peperiksaan utk y kita blajar.. kita juga ada pengawas peperiksaan.. siapa? 2 malaikat yang sentiasa bersama kita, setia menulis dan memerhati amalan kita.. fuh, lbih hebat kan.. kika juga ada pemeriksa.. siapa? Allah s.w.t n kita juga akan mndapat result samaada syurga atau neraka.. ya hidup ini 1 peperiksaan bukan???? Jadi knapa kita ingin lakukan cincai2 sahaja, sudah pastinya kita ingin mndapat 4.0 di akhirat keak.. selain solat lima waktu mesti kita solat sunat gak kan.. macam kitag klas tuisyen walaipun dah ada waktu blajar kat skolah.. kita juga kna bincang bab2 agama dgn yang pkar, cam kita wat study group.. wallahua’lam

No comments:

Post a Comment

Designed By xxx |