mk

mk

Wednesday, July 13, 2011

hati manusia bagaikan tanah

Share it Please
assalamualaikum.... sdikit coretan untuk tman stelah skian lame jari jemari ini bagaikan kaku dari menaip pda keyboard laptop, bkn krna ktandusan untuk dbcara tapi letih dan penat mneliti isi dunia trutama manusia, hanya pabila mmerhati pada tumbuhan baru trpupuk smangat djwa.. 

Hati adalah sumber ilham dan pertimbangan, tempat lahirnya cinta dan benci, keimanan dan kekufuran, taubat dan sikap degil, ketenangan dan kebimbangan. Hati juga sumber kebahagiaan jika kita mampu membersihkannya namun sebaliknya ia merupakan sumber bencana jika kita gemar menodainya. Aktiviti yang dilakukan sering berpunca daripada lurus atau bengkoknya hati. Abu Hurairah r.a. berkata, “Hati adalah raja, sedangkan anggota badan adalah tentera. Jika raja itu baik, maka akan baik pula lah tenteranya..Jika raja itu buruk, maka akan buruk pula tenteranya”.

RASULULLAH s.a.w ada menegaskan dalam hadisnya bermaksud: "Sesungguhnya dalam jasad ada seketul daging. Jika ia baik dan sihat, sihatlah seluruh jasad dan jika ia rosak, rosaklah seluruhnya...sesungguhnya itulah dia hati. "

skunk apakah perumpamaan yang pling bek untuk hati manusia jka dikaitkan dengan ciptaan allah yang lain??? aq ska untuk mmbawa kronologi agar manusia mudah untuk memahami:-

tanah = hati manusia
hujan = tazkirah, nasihat, pringatan, benda2 yang bek disampaikan oleh orang lain, rahmat
rumput = kesedaran, pemberian, perkongsian ilmu
cacing = anasir2 baik
kulit kerang dan ruang2 udara = anasir2 buruk

hati manusia yang subur dengan keimanan bagaikan tanah kebun, bla datang 1 pelajaran yang baru, bla dtang peringatan dan tazkirah, bla dtang tguran short termnya bla turun hujan, dia dapat mnerima, bukannya hanya mndengar tazkirah, mengaku mngambil pengajaran dari dalil2 yang dberikan tapi hakikatnya mmberontak dalam diam, mngomen katanya uslub dan cara pnyampaiaan y salah.. wahai manusia, snang je, anda dberikan kacang tanah, yang anda mahu adalah isinya, bukan kulitnya, tapi knape kamu mmprbesarkan apa yang bukan awlawiyyat????  kerana hati kamu tidak mahu mnerima hakikat khidupan, hukum hakam tntuan tuhan, lantas mmberontak mncipta alasan.. so apa jenis tanah yang layak untuk mggambarkan hati orang islam yang seperti ini??? jawapannya adalah tanah dipadang pasir.. dahlah hujan datang sedikit, bla datang buat tak endah, meresap hilang entah kemana, bla hujan berhenti trus mmbahang mmecah sanubari..

aiiikk??? jka hati orang islam y dgil bagaikan pasir d padang pasir macam mana dengan tanah liat??? bukankah sama??? jawapannya tak sama, tanah liat adalah prumpamaan bagi hati2 orang kafir, mmang azali sukar menerima kbenaran.. so nak jadi hati tanah liat??? ada jer orang islam macam tu.. nauzubillah!!

n then jangan jadi macam pasir pantai.. hipokrit!!!!!!!!!!!!! tgk saja kat pantai, bukan men bla dekat dengan gigi air dia jadi basah, jauh sikit trus jadi panas and kering kontang,, sama dengan manusia yang pura2 mnerima nasihat daripda tazkirah tapi kat blakang mengumpat mncerca, mencaci mghina.. serkap jarang sana sini, bukannya hidup nak ambil yang baik tapi memejam mata untuk mmbela yang xpatot dbela... n then cakap kat blakang macam2, pakaian elok tapi akhlak buruk!!

lastly hati yang macam tanah pasir, bla turun hujan, ada cacing, sikit2 lama dia berubah, ambil isi bukan mmperikaikan si kulit kerna pada dasarnya di situ adalah awlawiyyat... akhrnya mnjadi subur, tumbuhlah pepohon dan rumput... ini yang kita nak, bukan menilai secara prasangka tapi fakta dan logik..

ok eaaa, dah ngantk, smoga dapat sdikit pngajaran insyaALLAH.. assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment

Designed By xxx |