mk

mk

Wednesday, October 12, 2011

SEMPENA FINAL EXAM!! terapkan exam dunia ke dalam exam akhirat..

Share it Please

assalamualaikum.. pertama tamanya dan selama lamanya marilah kita mengucap syukur atas nikmat iman dan islam, nikmat ksihatan dan kehidupan, nafas yang masih terhembus walaupun kadang2 nafas kita tak sekata dek mengejar kewajipan kita.. alhamdulillah.. alhamdulillah.. alhamdulillah..

hah? xlama lagi final kan? hmm, msti ramai yang dah mula merasai" mood rojak", maknanya suka, gembira, takut, risau, gusar dan sebagainya.. untuk budak2 UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA, exam akan bermula mggu hadapan, bgtu jgak dgn ipta dan ipts lain.. first of all, aku ucapkan caiyok, keep it up, gambatte, bertekad, ijtahid.. ape resepi kjayaan korang?? bg aq yang penting ialah keberkatan, azam, usaha, istiqomah, tawakkal, doa, mndekatkan dri kpd Allah dan restu.. itulah elemen2 penting untuk berjaya, nampak senang pd lafaz tp susah pd perbuatan..

tajuk kat atas ialah "terapkan exam dunia ke dalam exam akhirat", faham tak? hmm, nak cakap kat sini apa yang anda lakukan untuk mghadapi ujian dunia, perlulah anda lakukan untuk ujian akirat.. di bawah adalah situasi2 nya..

1. persediaan

ok, yang pasti bila anda nak exam trutamanya final masti anda akan wat persediaan, untuk plajar yang berjaya, dr awal sem lagi persediaan sudah dilakukan.. apa? fokus masa study, buat nota, buat rujukan/buku rujukan, jmpa cg, ulang balik stiap kali lpas studi, study week dan sebagainya..

jd kawan2, exam akhirat juga kita perlukan persediaan.. apa?

fokus msa study = kita mesti khusyuk dan ikhlas dalam amal ibadat, buatlah kerana Allah, pasti kita akan merasai kemanisan iman..

buat nota = untuk menghadapi kehidupan seharian kita xbleh lari daripada sifat lalai, jd kita perlu mmbuat penerapan di dalam hati supaya amal ibadat kita akan berkekalan, langkah awalnya adalah dengan practice dan istiqomah.. macam wat nota, kita snangkan nota2 itu supaya snang di amalkan.. snangkan disini bukan bermakna di pendekkan, tetepi mengikut keinginan penulis mngikut kesesuian dirinya yang mahu mmbaca nota itu, jika mahu cantik di letak warna yang berbagai.. cnthnya, tahujjud, pd awalnya memang susah untuk di amalkan tp lama klamaan ianya akan mnjd sesuatu yang biasa.. bak kata pepatah, "alah bisa tegal biasa"..

buat rujukan?buku rujukan = korang msti ada buku rujukan kan? dalam tue msti ada latihan supaya anda blajar dr ksalahan.. btol x? haa, untuk mnjadi umat yang baik selalulah baca al-quran, pelajari drpd al-quran.. macam kita buat rujukan laa.. bnyak yang kita akan dapat supaya mnjadi pedoman untuk jawab exam, lau buku akademik untuk exam dunia.. al-quran untuk exam akhirat..

jumpa cg = jampa pakar agama.. korang pown msti jmpa pensyarah kan, untuk mndapatkan maklumat tentang hal agama, maka anda juga perlu berjmpa pakar2 agama..

ulang balik selepas study = selalulah kembali kepada rujukan2 kita, al-quran dan hadia, qias dan ijma' ulama'..

study week = kita bukan setakat perlu ada study week tp study day.. maknanya selalulah membuat perbahuruan dr hari ke hari, sama ada sikap, akhlak atau amal perbuatan.. bertambah satu ilmuku maka bertambahlah satu kejahilanku..

2. pendaftaran

eaxm dunia korang kna daftar kan? siap kna byar fee lg.. tp, exam akhirat krang semua "free registration".. orang sekarang xbrapa menghargai  brang2 free walaupun nak bnda free, tp dalam bab nie, kta kena tukar mind set kita, yang pnting kat sini kita dah didaftarkan untuk exam 2.. hargailah dan buatlah yang terbaik dalam exam korang..

3. slip peperiksaan / peraturan peperiksaan

haaa, ini bnda2 wajib kan???

slip peperiksaan = maknanya apa garis panduan hidup korang peninaian yang di buat dan asas2nya.. jd, rukun iman dan rukun islam..

peraturan peperiksaan = benda haram itu jelas dan benda halal itu jelas.. maknanya, korang xbleh buat bnda2 yang haram supaya tak di banned drpd exam..

4. dewan peperiksaan

dewan peperiksaan dunia = dewan kita specific, luas dan besar.. maknanya tempat penilaian yang khas..

akhirat??

dewan peperiksaan akhirat = dewan specific gak, lbih luas berkali2 ganda, lebih besar berkali2 ganda.. maknanya dunia yang fana ini.. inilah dewan peperiksaan untuk mnjawab setiap persoalan kehidupan, tiap2 hari ada exam.. .. wow!! beratnya ase..

5. soalan peperiksaan

soalan exam dunia ada yang jelas dan tidak (maknanya perlu btk fikir) iaitu objektif dan subjektif sma jugak dengan soalan exam akhirat, ada yang jelas iaitu objektif dan ada yang kurang jelas iaitu subjektif yang memerlukan lebih kefahaman.. tp, exam akhirat adalah lebih tepat dan padat, xberubah2 dan senang nak jawab.. xsama dgn jawapan exam dunia, bergantung pd manusia, jawapannya berubah2 mengikut penemuan, complicated kan??

6. tempoh masa menjawab

tempoh dunia = 2 jam, 2 jam 30 minit, 3 jam dan sebagainya.. kita akan mghargai waktu ini dengan sebaiknya

tempoh akhirat = tetapan Allah yang penting Allah mmberikan masa yang ckup luas slagi nyawa tidak tercabut dari jasad, so hargailah nimat Allah ini..

7. pengawas peperiksaan

dunia = ada pengawas yang pelbagai, byk kekurangan, lalai. bleh nego dan sebagainya

akhirat = teman yang sgt setia dan rapat, atib dan raqib, kesetiaan yang tak berbelah bahagi, jujur dan amanah, menulis secara terperinci..xdop nego2 k.. jka baik maka baiklah, jika buruk maka buruklah..

8. peralatan menulis

peralatan menulis = kelengkapan untuk mnjawab exam akhirat perlu ada. apa?? fikirkan k..

9. result exam

haa, jika dunia ada result maka akhirat juga ada, jika dunia ada tempat pengumuman dan waktu begitu juga kita.. di akhirat lbih specific, tempat di padang masyhar di hari pmbalasan.. bahkan, result kita akan di pampang secara terus dan telus.. jika dunia mgkin kita akan gmbira dan sedih buat seketika jika berjaya atau gagal.. jika akhirat, berjaya akan kekal berpanjangan, jika gagal sedih berpanjangan sbb exam dunia kta bleh repeat, exam akhirat kita xleh repeat bla kta sudah dsana sdgkan kita sudah punya waktu yang cukup byk didunia..

10. juri / pemeriksa kertas

dunia = pemeriksa nya hatinya xtetap, hatinya brmacam2, di bayar dan sebagainya..

akhirat = Allah yang Maha Esa akan mnjadi pengadil yang Maha Adil..

p/s : motifnya di sini ialah, jika kita bisa mmpersiapkan dri dgn bersungguh2 untuk exam dunia, jadi kesungguhan kita perlu berganda2 bagi menghadapi exam akhirat.. elemn2 di ats nampaknya sama, tp kita perlu lbih komited dlm melunasnya kejawipan sbgai sorg hamba kerna exam dunia juga akan d pertanggungjawabkan dalam exam akhirat.. bittaufik wanajah..

yaaa. kawan2, banyak perumpaan yang boleh menjadikan kita bertambah iman.. fikir dalam2 supaya kita menjadi manusia ynag luas pandangan.. gud luck for final exam di dunia dan lebih2 lg di akhirat..Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

Designed By xxx |